برای سنگ چارق به سمت نوک این چارق در فاصله 150 الی 200 متری قبری میخواهید بسیار شکیل و با چیدمان سنگی خوب  که دارای یک مقبره پر باری هم هست .دارای چیدمان سنگ و خاک می باشد .بسیاری از افراد و حتی کارشناسان برخی مواقع این سنگ را با سنگ قایق اشتباه می گیرند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: علامت چارق در گنج یابی گنج ها دفینه ها آثار باستانی سنگ قایق

تاريخ : 30 / 10 / 1395 | | نویسنده : کوروش |

 

گورْدَخمه نوعی معماری صخره‌ای می‌باشد و فضایی است که در صخره‌ها، کوه‌ها و یا تپه‌ها برای خاکسپاری متوفیان ساخته می‌شده‌است. لازم به توجه است که گوردخمه با دخمه تفاوت دارد. دخمه یا برج خاموشی مکانی است که بر فراز بلندی ایجاد می‌شد و متوفی در آنجا قرار داده می‌شد تا توسط حیوانات و پرندگان متلاشی شود. همچنین گوردخمه در زبان عامیانه گاه به طور هم‌معنی و مترادف با استودان نیز به کار گرفته می‌شود در حالیکه این دو از لحاظ ساختاری با هم تفاوت دارند. کلمه استودان که از ترکیب واژه‌های «استو» به معنی استخوان و «دان» به معنی جایگاه تشکیل شده و محل نگهداری استخوان متوفیان بوده است. استودان‌ها در مقایسه با گوردخمه‌ها دارای ظاهر بسیار ساده‌تری بوده و ابعاد کوچکتری نیز دارند و در واقع حفره‌هایی هستند که برای نگهداری استخوان متفویان در داخل صخره‌ها ایجاد می‌شدند. در مقابل گور دخمه‌ها در اصل آرامگاه‌هایی بودند که در دل کوه و صخره کنده می‌شدند و شکل اتاقی دارند که یک یا چند قبر در داخل آنها تعبیه می‌شد. این فضاهای اتاقی شکل گاه جای کافی برای نشستن، قرار دادن اشیاء و برگزاری مراسم داشته‌اند. گور دخمه‌های متعددی از دوره‌های مختلف در ایران یافت شده‌اند. البته نمی‌توان آنها را به شخص خاصی منسوب نمود و در مورد قدمت آنها نیز اتفاق نظر وجود ندارد و نظرات متعددی در مورد سن آنها ارائه شده است. در حالت کلی گوردخمه‌های ایران را می‌توان از لحاظ قدمت به سه دسته کلی گوردخمه‌های دوره مادها، دوره هخامنشیان و دوره پس از هخامنشیان دسته‌بندی نمود که در ادامه تشریح می‌شوند. گوردخمه‌های زیادی از دوران پیش از ماد، در مناطق تحت نفوذ اورارتو (اطراف دریاچه وان در ترکیه امروزی) یافت شده‌است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که گوردخمه‌ها بیش از آنکه ریشه و منشاء آشوری و مادی داشته باشند، به هنر معماری اورارتوها مرتبط هستند.

 

گوردخمه دوران هخامنشیان

گوردخمه دوران مادها

دوستان توجه داشته باشند باز کردن دخمه ها بسیار راحته و مهم اینه که راه ورودی آن را پیدا کنید.

نمای داخلی یک گوردخمه - وسط جنازه قرار میگرفت و دو طرف روی سکو خمره های سکه و مال و اموال مرده

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: دخمه و گوردخمه گنج ها دفینه ها معماری صخره ای در ایران باستان

تاريخ : 30 / 10 / 1395 | | نویسنده : کوروش |

گبر یا گَوْر واژه‌ایست در فارسی جدید (فارسی دری) به معنی زرتشتی، که بعدتر معنای توهین‌آمیز گرفت و به تمامی غیرمسلمانان اطلاق می‌شد. پیش‌تر
این واژه را تغییریافتهٔ واژهٔ عربی «کافر» می‌پنداشتند، ولی اکنون نظریه غالب این است که از واژهٔ آرامی gbrʾ (خوانش: گَبْرا یا گَوْرا؛ به معنی مرد) است که در فارسی میانه نیز به صورت هزوارش GBRA (خوانش: mard) به کار می‌رفته است. این واژه احتمالاً در همان دوران ساسانیان برای اشاره به بخشی از زرتشتیان ساکن میان‌رودان (زیستگاه آرامیان) اطلاق می‌شده است و بعدتر پس از اسلام میان ایرانیان به عنوان واژه‌ای کلی برای اشاره به زرتشتیان رواج پیدا کرده است. در زبان های بلوچی و کردی نیز این واژه دیده شده که به معنی مرد است. در کردی ، گور به معنی بزرگ و گورگارکان یعنی بزرگ بزرگان یا پهلوان‌است. این واژه از فارسی وارد ترکی عثمانی شده و به کافران و به‌خصوص به اقوام مسیحی بومی آناتولی (یونانی، ارمنی، صرب، بلغار و آشوری) اطلاق می‌شده است. زرتشتیان خود را بهدین یا زرتشتی یا وِهدین نامند. لهجهٔ زرتشتیان را گبری خوانند که پورداوود این لهجه را بجای گبری بهدینی نامیده است. لهجهٔ گبری را اردشیر مهربان یزدی گردآوری کرده که با یک ترجمهٔ انگلیسی توسط ادوارد براون انتشار یافته است. زرتشتیان خود، مرد را گوره گویند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: گبر چیست ؟ قبرها آثار باستانی زرتشتی ها دین ها اعتقادات لهجه ها

تاريخ : 30 / 10 / 1395 | | نویسنده : کوروش |

 در مورد گبرها و آیین آنها هیچ کتاب مستقلی وجود ندارد از آنها تنها نام باقی مانده است در کتاب های مذهبی و جغرافیایی یا ملل و نحل و مسالک و ممالک از آئین گبر نام برده شده است بعضی آنها را همان مجوس ها و زرتشتی ها گفته اند اما بنظر می رسد بین آیین گبر و زرتشت تفاوت وجود دارد در خوشبین ترین حالت می توان گفت یکی از شاخه های زرتشتی بوده اند اما دقیقاً زرتشتی نبوده اند بطور مثال هرجا قبرستان و آرامگاهی از تاریخ باستان با نام و رسم وجود دارد به نام گورستان گبری ها معروف است و در این قبرها افراد با لباس و وسایل زندگی خود دفن هستند. حال آنکه زرتشتی ها قبر ندارند و مردگان را در محل ویژه خورانده شدن میت توسط پرندگان قرار می داده اند.مثلاً درقرستان گبرها در زیبد مردگان با وسایل خود دفن بوده اند. اما میان آثار برجای مانده از گبرها تشابهاتی را می توان با آیین و مذهب ایزدی پیدا کرد. یکی از این تشابه ها رو به خورشید بودن قبرها است.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: آیا گبری ها همان زرتشتی ها هستند؟ قبرها آثار باستانی زرتشتی ها

تاريخ : 30 / 10 / 1395 | | نویسنده : کوروش |


دوران حکومت ایلامیان به سه دوره ایلام کهن (1900-1500 قبل از میلاد)، ایلام میانه(1500 - 1100 قبل از میلاد) و ایلام جدید( 800 - 640 قبل از میلاد) تقسیم می شود این در حالیست که از سال های 1100 تا 800 قبل از میلاد هنوز اطلاعاتی در دست نیست از این رو این سال ها، دوران تاریک ایلامیان نام گرفته است.
منطقه باستانی هفت تپه در نزدیکی شهر تاریخی شوش نشانه هایی از تمدن دوران ایلام کهن را داراست و مستندات و اطلاعات بدست آمده از مردم آن دوره و موضوعات مرتبط با زندگی آنها می تواند جالب توجه برای گردشگران و دوستداران تاریخ و باستان شناسی باشد.
بر اساس کشفیاتی که از دل کاوش های این منطقه بیرون آمده است، مردم در آن دوران به جای قربانی کردن انسان برای خدایان خود در معابد، از قربانی کردن پیکره انسان استفاده می کردند، کشف پیکره های شکسته و خرد شده ازدل خاکها توسط باستان شناسان و کاوشگران و ترجمه الواح و کتیبه های متعلق به آن زمان گویای این حقیقت است.
به گزارش ایرنا، ایلامیان در این دوران به چهار روش مردگان خود را دفن می کردند، دفن در زیرزمین یکی از این روش هاست و در دفن در خمره، افراد را میان خمره ای که دارای دو تغار زیرین و رویی است به صورت جنینی قرار می دادند هرچند سایز این خمره ها بسته به اندازه افراد، متفاوت بوده است.

دفن در تابوت و دفن در آرامگاه دو روش دیگر است که ایلامیان کهن از آن برای مردگان خود استفاده می کردند هرچند آرامگاه مخصوص پادشاهان و خانواده آنها بود بنابراین تابوت افراد بر اساس موقعیت و وجه اجتماعی آنها متفاوت است.
نکته جالب توجه در کاوش های محوطه هفت تپه، وجود ظرف غذا در کنار همه مردگان است زیرا ایلامیان کهن باور داشتند مردگان به توشه راه نیاز دارند.
همچنین در کنار مردگان زن زیورآلات و مردگان مرد جنگ افزارهایی نیز کشف شده که این نشان می دهد، وسایل و لوازم مورد استفاده مردگان با آنها مدفون شده است.
در منطقه هفت تپه و همچنین چغازنبیل که در فاصله 20 کیلومتری از هفت تپه قرار دارد، بیش از دهها هزار کتیبه پیدا شده که پس از ترجمه، متون آنها به چهار دسته تقسیم شده است.
بخشی از این متون مربوط به مشق شب بچه هاست زیرا شامل آموزش الفبای خط میخی است، فاکتورهای فروش و متون فرهنگی از دیگر متن های حک شده برروی این کتیبه های کشف شده است.
متونی شامل نامه ها و فرامین پادشاه های آن زمان به دست آمده که خیلی خاص هستند، این متون نشان می دهد، وقتی پادشاهی قصد ارسال نامه به کسی را داشته، پس از نوشتن متن مورد نظر روی لوح، دور آن را گل می گرفته تا خشک شود و فرد دیگری از محتوای آن مطلع نشود، بدین ترتیب شخص گیرنده نامه باید پس از شکستن گل دور نامه، به محتوای آن دسترسی پیدا می کرد.

وقتی کاوشگران اکوسیستم طبیعی محوطه هفت تپه و چغازنبیل را بررسی کردند، به مهرهایی دست یافتند که نقش جانورانی نظیر عقرب، گاو و گوزن بر روی آنها حک شده بود، مقایسه های صورت گرفته نشان داد، اکنون این جانوران در این منطقه یافت می شوند و این بدان معناست که زندگی در طول هزاران سال در اکوسیستم طبیعی جریان داشته و دارد.
** مجهزترین آزمایشگاه و اولین پایگاه میراث جهانی کشور
مجموعه ای از اشیا، ابزارآلات و لوازم کاوش شده در دو منطقه چغازنبیل و هفت تپه باعث شد تا باستان شناسان به اطلاعات یاد شده درباره سبک زندگی مردم در دوره ایلامیان دسترسی پیدا کنند.
این در حالیست که بخش زیادی از این اشیا و وسایل اکنون در موزه هفت تپه نگهداری می شود، مفرغ های متعلق به 1500 سال قبل از میلاد، انواع تابوت ها و کتیبه ها و ظرفهایی که پس از شکستگی با قیر آب بندی شده اند، از جمله آثار کشف شده هستند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: مردگان در 3500 سال پیش چگونه دفن می شدند ؟ منطقه باستانی مردگان

تاريخ : 30 / 10 / 1395 | | نویسنده : کوروش |


مرگ و مراسم تدفین در ایران باستان به آثار بجای مانده، آئین‌ها و عقاید مردم ساکن فلات ایران در ارتباط با مرگ و مردگان می‌پردازد. ایرانیان در دوره‌های باستان گاه جسد را با موم می‌پوشاندند و آن‌گاه آن را دفن می‌کردند چنانکه در جنوب ایران متداول بود. گاه جسد را می‌سوزاندند و این عمل به دلیل فراوانی چوب و وجود جنگل بیشتر در جنوب دریای مازندران و دیگر مناطق پرجنگل انجام می‌شد. گاهی نیز اجساد را در دخمه‌هایی می‌گذاردند تا طعمهٔ لاشخورها شوند. گاه نیز اموات را در تابوت‌ها یا کوزه‌های سفالین دفن می‌کردند. پس از فراگیری دین زرتشت و هنگامی که این دین به صورت دین رسمی ایرانیان درآمد، سوزاندن، غرق کردن و به خاک سپردن جسد گناه بزرگی شمرده شد. در آیین زرتشت آتش و آب و خاک مقدس هستند اگر جسد را مدفون کنند خاک را آلوده ساخته‌اند و اگر در آب غرق کنند آب را ناپاک نموده‌اند و اگر در آتش بسوزانند با آلوده ساختن این فروغ آسمانی بزرگترین معاصی صورت گرفته‌است. به عقیدهٔ پیروان مزدیسنا باید جسد را در دسترس مرغان و جانوران لاشه‌خور قرار داد و یا بالای برج‌های خاموشی در معرض نابودی گذاشت.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: آداب و رسوم اقوام ایرانی در دفن مردگان قبرها دفینه هاآداب و رسوم

تاريخ : 30 / 10 / 1395 | | نویسنده : کوروش |



دخمه‌ها خواه ساخته شده بدست انسان خواه برآمده از عوارض طبیعی بگونه‌ای آرایش می‌یافتند تا دسترسی گوشتخواران به مردار ساده شود؛ بدین منظور بیشتر آنها فاقد سقف یا میان فضا و در خارج سکونتگاه شهری و روستایی و معمولاً بر فراز بلندی‌ها ساخته می‌شده‌اند. با گذر زمان و تغییرات دین زرتشت عملکرد دخمه‌ها پیچیده‌تر شد و وظیفه متلاشی کردن گوشت و نسج مردارها از درندگان به پرندگان (با تدابیری مانند مرتفع کردن دخمه و یا محدود کردن دسترسی درندگان) مانند دخمه داریوش کبیر در نقش رستم شیراز و از پرندگان به نور عوامل طبیعی (مانند گنبد کاووس در استان گلستان) تغییر یافت. بیشتر دخمه‌ها را دور از آبادی بر فراز تپه‌ها می‌ساختند، آن‌ها برجی استوانه‌ای شکل بودند که از سنگ ساخته می‌شدند تا از جنس خاک نباشند. بیشتر آن‌ها شاید دری هم نداشته‌اند و با نردبان به درونشان می‌رفتند. تخته سنگی طبیعی می‌یافتند و مرده را به آن می‌بستند، سپس کرکس‌ها و لاشخورها بدان هجوم می‌آوردند و کالبد مرده را به جز استخوان‌ها می‌خوردند و پاک می‌کردند. در میان این برج، چاله‌ای بوده که استخوان‌های بازمانده مردم عادی در آن می‌ریختند و استخوان بزرگان و توانمندان را در «استودان» یا «اسدانه» نگه می‌داشتند. در هندوستان به جای «استودان»، «استوپه» دارند.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: معماری دخمه یا برج خاموشان گنج ها آثار باستانی باستان شناسی دخمه ها

تاريخ : 30 / 10 / 1395 | | نویسنده : کوروش |

 

یه توضیحی در خصوص این سنگها بدم اینکه این سنگها از نمادهای به کار گرفته در زمان تدفین مردگان در ایران باستان بوده که تعداد آنها حتما عد فرد بوده مثلا 3 ،5 ، 7 و غیره . مقاومت این سنگ بسیار بسیار بالاست طوری که اگر با یک پتک 10 کیلویی ضربه ایی در حد 500 کیلو هم به اون بزنید شاید و شاید یک نقطه بسیار کوچک روی آن بیفتد.ولی قیمت خرید آن بسیار پایینه  . معمولا در قبر پیدا میشه و کنار مردگان قرار می گرفته و شاید نماد سن و یا شغل  و یا درجه اجتماعی وی بوده .

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: سنگهای کشف شده از داخل قبر گبری سنگ ها تدفین مردگان قبر گبری

تاريخ : 30 / 10 / 1395 | | نویسنده : کوروش |

 

پیرامون منطقه سلیمانیه عراق دهکده ای تاریخی وجود دارد که “سورداشی”خوانده می شود.در این دهکده ، گور دخمه ای باقی مانده از روزگار فرمانروایی مادها توسط شرق شناس مشهور “دیاکونف” شناسایی شد که “قیزقاپان” نام دارد .
مقبره  قیزقاپان از جنبه هنری و تکنیک کار شبیه به آرامگاه های مادی است ولی در عین حال با آنها اختلافاتی نیز دارد . و آن این است که سقف این آرامگاه که در دامنه کوه تراشیده شده احتمالا تقلیدی از سقف چوبی است . بنابراین و با توجه به آرامگاه های سکایی در روسیه جنوبی و ماورای قفقاز می توان چنین استنباط نمود که احتمالا گوردخمه قیزقاپان با اقتباس از آرامگاه های سکایی ساخته شده است . و یا اینکه متعلق به امیر یا پادشاهی سکایی بوده که باتوجه به هنر اجدادی خود و با تاثیر هنر مادها آن را در دل کوه کنده اند .
سطح بیرونی گوردخمه  بر روی صخره ها تراشیده شده  و  ۷ متر طول ، ۲ متر و ۹۸ سانتیمتر عرض و ۴ متر و ۱۱ سانتیمتر ارتفاع دارد .
نمای ورودی آن به وسیله دو نیم ستون عمودی به ۳ قسمت تقسیم می شود . پایه ستون ، شامل یک ته ستون به عرض ۸۰ سانتیمتر و بلندی ۱۷٫۵ سانتیمتر با یک شال به ارتفاع ۱۶٫۲۵ سانتیمتر . خود ستون ۲ متر و ۸۹ سانتیمتر بلندی دارد . در بالای آن یک سر ستون بزرگ از نوع ایونیک با یک پالمت در میان حلزون ها که از هنر آشوری اثر پذیرفته ، به چشم می خورد .
 سه نقش تیر بزرگ چوبی روی هر ستون و یک تیر افقی که تیرهای عمودی  را قطع کرده و دو جفت تیر افقی در پیش آمدگی بنا نمایان است . جلوه نمای این گور دخمه ها نمای یک بنای  معمولی نشان داده شده است . پایه ستون راست به شدت آسیب دیده است . سمت چپ حلزون  سرستون سمت چپ شکسته است .
در نیمه پایینی محوطه گوردخمه یک در کوتاه با ۱۰۶ سانتیمتر عرض و ۱۱۳ سانتیمتر بلندی وجود دارد که به یک محوطه کوچک تر یا با اصطلاح اتاق تدفین راه می یابد .
سنگ نگاره موجود بر روی صخره نیز درخور توجه است. اگرچه این صخره صدمه دیده است ولی گوشه بالایی سمت چپ سر در سنگی صدمه آنچنانی ندیده و این صدمه دیدگی بیشتر در پایین  نقش برجسته آشکار می شود . در نیمه بالایی در اطراف یک آتشدان ، دو نفر نشان داده شده اند که رویشان به اطراف آتشدان است . آتشدان از ۳ پله به عرض ۷٫۸ و ۶٫۲۵ و ۵ سانتیمتر یک میله با ۳٫۲۵ سانتیمتر عرض و ۳٫۷۵ سانتیمتر بلندی روی آن سه لوحه سنگی شبیه به پله ها ، شکل گرفته است .

 

 

روی قطعه سنگ  بالایی یک نیم کره به قطر در حدود ۵٫۵ سانتیمتر ، نشان داده شده است . پیکر انسان ها در حدود ۱٫۳۲ متر بلندی دارند . یعنی کمی کوچکتر از اندازه طبیعی هر انسان.هر دو به طرف بالا و جلو بلند شده و بادست چپ  خود  کمانی شبیه  به کمان سکاها  را  نگه داشته اند که احساس می شود بین پا و آتشدان قرار گرفته است .  تزیین مو به صورت کوتاه و از نیمه عقبی سرپایین ریخته است . یک نوار ، چانه و دهان آنها را پوشانده چنان نشان داده شده اند که روی رویه ی آنها قلاب و یک تسمه دارند . لباس های دو نفر با هم فرق دارند . آنکه در راست نشان داده شده ، یک جامه یا پیراهن که تا روی ساق پا پایین آمده و بازوی چپش از شانه به صورت لخت دیده می شود . نفر سمت چپ به نظر می رسد یک جبه ، که تا روی قوزک پا قد دارد ، با لبه های آراسته شده از روی شانه ها پایین افتاده با آستین های خالی آویزان ، داشته باشد . جلوی بازو ها و یک ران از زیر جبه بیرون آمده است . جامه ای که بازوان و ران را می پوشاند وبا چکمه ساق بلند پوشیده شده است .

 

 

اطاق قبر به عمق ۳٫۱۵ متر به درون صخره کنده شده و همسطح با کف بیرونی است . و ارتفاعش ۲٫۱۰ متر است . اطاق قبر بعدا به سه اطاق A , B , C تقسیم می شود که هر اطاق در حدود ۲٫۳۰ متر و ۱٫۹۸ متر و ۲٫۱۵ متر عرض دارند . هر اطاق یک “گور وان ”  شکل دارد به عمق ۶۰ تا ۷۵ سانتیمتر در کف اطاق حفر شده اند . گور اطاق A در گوشه سمت چپ آن و به ابعاد ۱٫۷۲ متر در ۱٫۱۰ متر و دیوار چهار گوش دارد . اطاق B قبرش باز در گوشه سمت چپ است ، به ابعاد ۱٫۹۸ و ۱٫۰۲ متر که گوشه های به نظر می رسد که گرد هستند . گور اطاق C در گوشه سمت راست آن است . ابعاد آن ۱٫۷۰ در ۱٫۰۵ متر می باشد و تقریبا به شکل بیضی تخم مرغی است . هر کدام از گورهای وان شکل لبه ای به عمق ۷٫۵ سانتیمتر دارند که می توانسته با یک تخته سنگ با کف تراز دهانه اش بسته شود .

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: قیز قاپان ، گور دخمه شاهان ماد آثار باستانی گنج ها دفینه ها اسرار کاوش

تاريخ : 30 / 10 / 1395 | | نویسنده : کوروش |

 

طلسم نوشته‌ای از واژگان، شمارگان، اشکال و جداول است. زمان ماندگاری طلسم بسته به تعیین عامل و ارجاعات او به مبادی انرژی‌های غریبه است. تفاوت مهم میان دعا و طلسم، چگونگی فعال‌سازی آنها است. که دعا را به زبان مرسوم و کامل می‌نویسند، ولی در طلسم واژه‌هایی از دعا را با حروف مرموز می‌نویسند. به همین دلیل فهم نوشته‌های روی آن برای همه ممکن نیست.
معمولاً طلسم را بسته به عنصر وجودی شخصی که طلسم برای او نوشته می‌شود می‌نویسند. طبق تعاریف اساتید علوم غریبه عنصر وجودی هر انسان می‌تواند آب، خاک، باد و یا آتش باشد و طلسم شخصی را که مثلاً عنصرش آب است در رودخانه، دریا و یا چاه می‌اندازند. معمولاً در نوشتن طلسم از جدول اعداد ابجد کبیر و صغیر استفاده می‌کنند.
در مفهوم کلی و کاربردی طلسم شیئی است که: بنا بر پاره‌ای از باورها دارای خاصیت‌ها و ویژگی‌های جادویی و یا وابسته به مراسم مذهبیِ ویژه‌ای است که می‌تواند برای صاحب آن اقبال ارائه دهد و یا احتمالا او را از شر یا آسیب حفاظت کند.

نظر قرآن درباره طلسم چيست ؟
سحر و جادو و طلسم واقعیت دارد . قرآن وجود آن را تایید کرده، ولی سحر و جادو که حرام و در حکم کفر است، از دست هر کس بر نمی آید . بسیاری از چیزهایی که جادو و جنبل می نامیم، القاهای روحی و روانی است که به جهت پذیرش ما، تاثیرگذار شده است . ما می توانیم با اتکاء به خدا و با پناه بردن به او، از تاثیر های روحی و روانی در امان باشیم.

خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415


برچسب‌ها: طلسم و باطل کردن طلسم در گنج یابی و دفینه یابی ,آیا طلسم واقعیت دارد

تاريخ : 30 / 10 / 1395 | | نویسنده : کوروش |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب آریس موب
  • وب هزاره اینترنت
  • وب باکری آنلاین
  • وب جعبه دانلود